Úplný výčet pravomocí starosty viz § 103 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
Úplný výčet vyhrazených činností viz § 84 – § 85 a § 102 odst. 2 zákona o obcích.
O těchto věcech rozhoduje zastupitelstvo a případné rozhodnutí vydané starostou v těchto věcech je nicotné (nemá žádné právní účinky) nebo neplatné.
Starosta také nemůže vydávat správní rozhodnutí (například povolení o umístění stavby, povolení ke kácení), ledaže je současně vedle postu starosty jediným úředníkem dané obce.
U některých pravomocí je důležité, zda obec má či nemá radu. Je totiž možné, aby obec radu neměla. V takovém případě vykonává některé její funkce starosta, některé její funkce naopak zastupitelstvo (přesné znění naleznete v § 99 odst. 2 a § 102 odst. 4 zákona o obcích).
V obcích, které nemají radu, může starosta rozhodovat o těchto otázkách:
V obcích, které mají radu, výše uvedenou agendu zajišťuje rada a starosta o těchto otázkách nemá pravomoc samostatně rozhodovat.
Starosta odpovídá za výkon své funkce zastupitelstvu. To znamená, že zastupitelstvo může starostu odvolat. Zákon přitom nestanoví důvody, pro které je odvolání možné, což znamená, že postačí, pokud se na tom shodne nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva.
Starostu zastupuje (např. pokud je starosta nemocen nebo mimo kancelář) místostarosta. Místostarostů může být i více. Místostarosta má při zastupování starosty stejné pravomoci jako starosta. Pravomoc starosty vykonává místostarosta také v případě, je-li starosta ze své funkce odvolán nebo se funkce vzdal (a dosud není zvolen nový starosta), a to až do zvolení nového starosty.
Zastupitelstvo je orgán tzv. obecní samosprávy. (1)
Zastupitelstvo má mimo jiné právo:
Zastupitelé by se měli scházet k jednání pravidelně, podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce. Zasedání zastupitelstva obce se konají v územním obvodu obce. Zastupitelstvo obce je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Jestliže při zahájení jednání zastupitelstva obce nebo v jeho průběhu není přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce, ukončí předsedající zasedání zastupitelstva obce. Do 15 dnů se koná jeho náhradní zasedání.
Občané musí mít dostatek informací o tom, kdy a kde se zastupitelstvo sejde. Proto obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce (2) obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce. Kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým.
Zasedání zastupitelstva je veřejné. Jeho jednání se může zúčastnit každý a občané obce se mohou na zasedání vyjadřovat v souladu s jednacím řádem k projednávaným věcem.
Co tedy bude na pořadu jednání? Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce mají jeho členové a výbory. O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva obce na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo obce.
Občané mají také možnost prosadit, aby zastupitelstvo jednalo o určité věci. Je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být projednána na zasedání nejpozději do 90 dnů.
Druhou možností, jak prosadit projednání určité věci na schůzi zastupitelstva (resp. vznesení návrhu na usnesení), je kontaktovat „spřáteleného“ či „spřízněného“ zastupitele, který Váš požadavek na schůzi zastupitelstva vznese sám.
Vzhledem k tomu, že jsou samotná jednání zastupitelstva veřejná, je samozřejmé, že veřejně přístupné musí být také zápisy z jednání zastupitelstva.
Proto mohou občané obce nahlížet do všech usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva a pořizovat si z nich výpisy, pokud tomu nebrání jiné zákony (pokud se kupř. nejedná o utajované skutečnosti, v tom případě by ovšem zastupitelé měli poskytnout zápis, ovšem s vynecháním informací, které nelze zveřejnit).
Zastupitelstvo obce může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu obce.
Zastupitelstvo obce zřizuje vždy finanční a kontrolní výbor. Obec, v jejímž územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české, zřizuje výbor pro národnostní menšiny. Také do usnesení výborů mohou občané nahlížet nebo je kopírovat.
(1) Obec v samostatné působnosti ve svém územním obvodu dále pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů. Jde především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku. Samostatná působnost obce je podrobněji vymezena v § 84, 85 a 102 zákona o obcích.(2) V souladu s § 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád musí být úřední desky vedeny také elektronicky.
Písková Lhota 40
294 31 Krnsko